NUMARALI
HADİS-İ ŞERİF:
48 - (942) وحدثنا
زهير بن حرب
وحسن
الحلواني
وعبد بن حميد
(قال عبد:
أخبرني. وقال
الآخران:
حدثنا يعقوب
وهو ابن
إبراهيم بن
سعد). حدثنا
أبي عن صالح، عن
ابن شهاب ؛ أن
أبا سلمة بن
عبدالرحمن
أخبره ؛ أن
عائشة أم المؤمنين
قالت:
سجي
رسول الله صلى
الله عليه
وسلم حين مات
بثوب حبرة.
[ش
(سجى رسول
الله صلى الله
عليه وسلم حين
مات بثوب
حبرة) معناه
غطى جميع
بدنه. وحبرة
ضرب من برود
اليمن].
{48}
Bize Züheyr b. Harb ile
Hasenü'l-Hülvânî ve Abd b. Humeyd rivayet ettiler. Abd (Bana haber verdi.) tâbirini
kullandı. Ötekiler: «Bize Yâkûb, —ki îbni İbrahim b. Sa'd'dır.— rivayet etti.»
dediler. Yâkûb: Bize babam, Sâlih'den, o da İbni Şihâb'dan naklen rivayet etti.
Ona da Ebü Selemete'bnü Abdirrahmân, Ümmü'l-Müzminin Aişe'nın şunları
söylediğini haber vermiş, demiş;
«Resulûllah (Sallallahu
Aleyhi ve Sellem) Vefat ettiği zaman (Hibara) denilen bir Yemen kumaşı ile
örtüldü.»
(942) وحدثناه
إسحاق بن
إبراهيم وعبد
بن حميد. قالا:
أخبرنا
عبدالرزاق.
قال: أخبرنا
معمر. ح
وحدثنا
عبدالله بن
عبدالرحمن
الدارمي. أخبرنا
أبو اليمان.
أخبرنا شعيب
عن الزهري، بهذا
الإسناد،
سواء.
{…}
Bize, bu hadîsi İshâk b.
İbrahim ile Abd b. Humeyd dahî rivayet ettiler. Dedilerki: Bize Abdurrazzâk
haber verdi. (dediki): Bize Ma'mer haber verdi. H.
Bize Abdullah b.
Abdirrahmân Ed-Dârimî de rivayet etti. (dediki): Bize Ebû'l-Yemân haber verdi.
(dediki): Bize Şuayb, Zührî'den tamamen bu isnâdla haber verdi.
İzah:
Bu hadîsi Buhârî «Libâs»
bahsinde, Ebû Dâvûd «Cenâiz» de; Nesâi de «Kitâbû'l-Vefat- da muhtelif
ravîlerden tahric etmişlerdir.
Hibera: Yemen
kumaşlarından bir nev'i kumaştır. Dâvûdi'ye göre rengi yeşildir. Bu kumaşı
Resulûllah (Sallallahu Aleyhi ve Sellem) çok severmiş. Zîra cennetliklerin
giyecekleri elbise bu kumaştan olacakmış. Onun için de kefenin mezkûr kumaştan
yapılması müstehabdır. Beyaz renkli olanı daha makbuldür.
Hibera: Pamuktan
dokunur.
Hadisi şerif: Cenazeyi
örtmenin müstehab olduğuna delâlet etmektedir. Bu husûsda ulemâ müttefikdirler.
Örtmenin hikmeti: Avret mahallinin açılmasını önlemektir.
Nevevî diyor ki:
«Ulemâmız, cenazenin üstüne örtülen örtünün baş tarafı toplanarak, başının
altına; ayak ucu dahî ayaklarının altına bükülerek açılması önlenir, demişler;
cenazenin üzerindeki elbise çıkarıldıktan sonra örtüleceğini söylemişlerdir.»